tisdag 29 november 2011

Julpynt och julmys

Jag ser på Facebook och olika bloggar hur folk julpyntar och donar. Jag orkar inte med nå julpynt här hemma i år. Inte förra året heller, eller året innan dess osv. Varje år säger jag att "nästa år ska jag julpynta här hemma" men när det väl närmar sig jul bryr jag mig inte alls. Jag har en julstjärna i hallfönstret och en tomte på tavellisten. Jag tycker att vi har det så fint här hemma med vårt "året-runt-pynt". Jag tycker att rött är fult när det gäller inredning och jag tycker att nästan allt julpynt är ful. Jag känner mig lite dålig mot Loke, han borde ju ändå få en julgran. Å andra sidan ska han inte ens vara hos oss i jul, utan hos sin mamma och där antar jag att det blir julgran och pynt. Men nä, i mitt hem (eller vårt, för vi är ju faktiskt fler som bor här;) får julen hålla sig utanför ett år till känner jag. Vill inte lägga min lön på nå fult krafs som ska stå framme i några veckor. Jag tycker att hela julen är lite överdriven. Visst är det mysigt. Men för dom som inte har någon att myyyysa med då, hur mysigt blir det för dem? Kan bli jävligt jobbigt för vissa. Och alla som har förlorat någon nära anhörig, då kan det också bli riktigt jobbigt vid sånna här högtider. Speciellt julen, då alla ska vara sååå glada och allt är så myyyysigt och fridfullt. Det är mer press än mys så här i juletider tycker jag.

Men ja, god jul på er!

2 kommentarer:

  1. Jag gillar inte heller traditionspynt, tomtar och halmbockar men ljus finns det gott om här. Ljusslingor och stjärnor i alla fönster och jag kan känna att jag behöver det i mörkret.

    Jag kan också känna mig jättedum mot de som inte har det lika bra med våra helyllejular hos mamma och pappa på landet med tusen julklappar, julmat och alla syskon men det är jättebetydelsefullt för mig och jag är så otroligt tacksam över det.

    Jag har funderat mycket på det här och det enda jag kan komma fram till är att man får göra så gott man kan, oavsett vilken situation man befinner sig i. Man får försöka vara glad för det man har och göra det bästa av saken. Saknar man familj kanske man kan hänga med kompisar. Har man förlorat någon kanske man kan hedra.

    Man kan göra sin jul och ha det så bra man kan, strunta i hur andra gör sin jul. Så länge man är glad så är det det viktiga.

    Stor kram till dig Maria!

    SvaraRadera
  2. Det känns orättvist att man själv har det så himla bra och att alla inte har möjligheten till det. Som du säger, man ska vara otroligt tacksam över det man har och inte ta saker förgivet!

    Kram till dig :)

    SvaraRadera