onsdag 30 april 2014

Annonsen

Det är vi som har skapat annonsen. Ändå blev jag iskall och livrädd när jag såg den i tidningen idag. För det här är ju inte sant! Jag vill inte! Jag vill lägga mig ner och skrika och gråta tills allt är över. Men förnuftet håller mig uppe. Jag förstår att jag inte kan göra något åt det som hänt. Ändå söker jag konstant efter en lösning. Jag tänker att om jag bara kommer på vad jag eller någon annan gjorde fel så kan vi göra om så att det här inte är på riktigt längre. Jag tänker så många tankar som jag egentligen vet är fel att tänka, men dom kommer ändå. Så här låter en del av mina tankar.

Om jag hade ätit nyttigare under graviditeten så hade han inte föds så tidigt och då hade han överlevt.

Om jag inte hade köpt en ljuslykta till honom på IKEA hade inte det här hänt.

Om en annan läkare hade jobbat den natten kanske resultatet blivit annorlunda.

Jag som mamma känner mitt barn bäst och borde ha sett det här tidigare. Ansvaret var mitt.

Jag är en värdelös mamma som inte ens kan hålla mitt egna lilla barn vid liv.

Jag önskade så mycket att jag skulle få föda och amma mitt barn. Det fick jag. Jag borde ha önskat mer.

Jag kanske inte var tillräckligt tacksam.

Måste jag ändra mig som människa för att få vara mamma till ett barn som lever. Vad är det jag måste inse?


Det där var ett fåtal. Det kommer nya hela tiden. Idag tappade Tobbe bort bilnyckeln då tänkte jag "När vi hittar nyckeln kommer vi också hitta lösningen för att få Valter tillbaka"

Ja ni hör ju, jag tror att samtalsstöd är väldigt viktigt för mig just nu. Det här gör så ont så ni förstår inte. Det kryper ångest i hela min kropp hela tiden. Jag kan le, handla, prata och äta. Men hela tiden kämpar jag för att inte falla ihop.


Maria

5 kommentarer:

  1. Kram, kram, kram och massa mera kramar till er alla. ❤️
    Förstår dina tankar.. Även fast vårt barn överlevde hans kamp. Han fick ventileras igång 4 ggr. Så vi har haft en sån tur men exakt samma funderingar. Så jag förstår dina "varför", "vad hade jag kunnat göra annorlunda". Men ni har gjort allt rätt. 👌 Jag tyckte att man fann en sån styrka av personalen på Neonatalen och de andra föräldrar som bodde där. Hoppas du kan finna styrka att gå vidare och se lyckan i den tid ni fick i jordelivet tillsammans. Han kommer alltid att finnas kvar hos er. ❤️
    Idag har det gått nästan 5 år sedan vi fick vår prematur kille. Har fortfarande kontakt med familjer från tiden på Neo. Det är dom man hämtar extra styrka ifrån. För ingen kan förstå det bättre än oss prematur föräldrar. Går aldrig att jämföra men "normal" födda barns föräldrar. Så ta all hjälp ni kan få.
    Kram från Petra!

    SvaraRadera
  2. Följt din blogg ett tag och vet faktiskt inte vad jag ska skriva för det är så ofattbart vad som hänt. Att er lilla son blivit en ängel. Jag kan inte ens föreställa mig allt ni gått igenom med svår graviditet, prematur födsel också detta.... Jag tror att ni fortfarande är i chock av allt ni varit med om. Och att man måste ge det mycket tid att bearbeta det. Jag hoppas att ni har en massa fint stöd runt omkring er (era familjer och vänner verkar ställa upp så fint) och att ni sen också kanske får professionell hjälp.

    Det var så tydligt i bloggen hur mycket ni älskade lilla Valter och han fick leva alldeles för kort men fick verkligen känna sig älskad. Det är vackert. Och det kände han. Du som mamma gav honom precis det ett barn behöver. Och det får ni bära med er.

    Jag önskar er lycka och framgång i framtiden och att ni en dag ska få skratta och känna glädje igen. Ta hand om varandra.
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag känner igen mig i dina tankar... Så många funderingar. Hoppas du har hittat något bra samtalsstöd! Tänk om.... Jag hade gjort si eller så.... Tänk om man kunde vrida tiden tillbaka och ändra sitt handlande, men vad hjälper det? Vi får ändå inte tillbaka våra små hjärtan...! En stor kram

    SvaraRadera