söndag 15 juni 2014

Föräldrar - nu är jag arg!

Igår hade vi en heldag på Furuvik och idag har vi varit på fallensdag i Älvkarleby. Mysigt med utflykter tycker vi, och massa andra barnfamiljer. Det kryllar av bäbisar och gravida med små och stora storasyskon överallt. Det smärtar ordentligt. Jag skulle också haft Valter med mig i hans barnvagn, vi hade köpt den allra finaste (enligt oss). Allt var prefekt och genomtänkt i minsta detalj. Jag har självklart ett val att stanna hemma och inte utsätta mig för det, men eftersom det här är något som aldrig kommer att gå över eller försvinna för oss så tar vi hellre tjuren vid hornen nu istället för att spara det till sen. Jag vill så gärna leva. Vara lycklig och kunna leva som en vanlig människa bland alla olika typer av människor. Det finns dock en sorts människor jag aldrig klarat av att se och acceptera. Innan jag fick Valter kände jag lika, men nu är det ännu värre. Det handlar om föräldrar som inte är som jag tycker att föräldrar ska vara. Det jag tycker behöver inte vara rätt, men det är fortfarande min åsikt. Föräldrar som tar med sina barn ut på utflykter men som har alldeles för dåligt tålamod och alldeles fel sätt att prata till sina barn på. Det gapas och skriks mest hela tiden. Jag lovar er att barnen har det bättre hemma med lugna föräldrar än i en nöjespark och ständigt får skäll och hot! Föräldrarna låter ofta så mycket mer illa än barnen själv. Jag tycker såklart att barn ska uppfostras och få veta vad som är okej och inte okej. Men tänk efter hur du förmedlar budskapet! Sen finns det dom föräldrarna som inte tar hand om sina barns hygien, flottiga hår, trasiga kläder, smutsiga och ovårdade. Hur kan man inte vilja värna om sitt barns hygien. För att hjälpa dom att lära sig att hygien är viktigt så att dom lär sig att sköta den själv sen som vuxna. Kärlek är såklart viktigare än hygien. Men ofta ser det inte ut att sprudla av kärlek heller. Jag förstår inte hur man som förälder kan vara ifrån sitt barn en längre tid och när man sen ses så förmår man sig inte ens att ge sitt barn en puss eller kram. Vart sitter kärleken då? Vad är det som fattas? Jag skulle kunna hugga av mina egna kroppsdelar för att då pussa på Valter EN gång till. Då blir jag fruktansvärt förbannad när jag ser föräldrar som inte tar vara på och uppskattar sina barn som dom har här på jorden! Fy faaan för er! Ni äcklar mig! Jag gillar inte att bli så här arg och skriva om sånt här fult och negativt. Men ibland bara måste jag SPY! Så här får ni alla vidriga föräldrar utan hjärtat på rätt ställe, ta emot min spya för den är bara tillägnad er! Tveksamt är dock om det är rätt föräldrar som tar åt sig, dom sitter väl där och tycker att allt är fint och att dom är så bra som dom kan. Det kanske är någon annans fel. Barnens. Den andra förälderns. Sina egna föräldrars. Samhällets. För ofta är dom sånna jävla offer för sin egna situation, dom tycker synd om sig själva och att det är någon annans fel. Men lyssna noga nu! Det är aldrig någon annans fel. Du är hundajävlaprocent ansvarig över ditt egna liv. Förutsättningarna kanske inte är dom bästa. Då är det ditt ansvar att ordna så förutsättningarna blir så bra som möjligt för dig och din familj, med barnens behov i första hand.

Pussa, älska, lyssna på, krama och finns för ditt barn så länge du har chansen. Mins chans är förbi och det gör så innåtheleve ONT! Hela tiden! Jag kanske får småsyskon till Valter att ge all min kärlek, jag har Loke (bonusson) som jag älskar oändligt. Hur många barn jag än får, så är ändå min Valter alltid död. Det kommer alltid göra fruktansvärt ont och kärleken för honom kommer aldrig bli mindre, därför inte heller sorgen.

Fy fan för er! Jag måste bita ihop så hårt att min kropp håller på att explodera när jag ser er, för att jag inte hoppa på er och skrika in min ilska i era till synes tomma huvuden och hjärtan!

Ni som röker, snusar eller dricker alkohol under graviditeten kan också ta åt er. Noll respekt från mig till er! Det är ERT BARN ni utsätter för livsfara och livslånga sjukdomar. För mig finns det ingen tillräckligt stark anledning till att inte sluta när man blir gravid. Är ni inte redo att ändra ert sätt att leva är ni inte redo att bli föräldrar!

Och sitt för fan inte och måla upp nån vacker bild av "rätt o riktighet" på sociala medier. För det lyser igenom. Alla som känner er vet redan!

Vill också tillägga att jag och Tobbe inte alltid gör rätt och är perfekta, det är medvetna om och jag och Tobbe pratar och funderar mycket över hur vi förhåller oss till regler och hur vi pratar med Loke i vårt föräldraskap.




Maria


15 kommentarer:

  1. Nä det här var nog sista gången jag läste denna blogg! Vem är du att döma!? Jag har en kompis som röker under sin graviditet och hon ligger i 30+6 just nu men om du bara visste vad hon har gått igenom så skulle du nog undra varför hon inte tagit livet av sig! Hon har tom fått OK från sin barnmorska att hon får röka för att det får henne att må lite bättre och om hon mår bättre så mår barnet bättre! Eller dom som du tycker går runt irriterande och griniga du har inte en anning om hur dom har/har haft det! så grymt trött på folk som sitter å dömer allt man ser och hör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört fler säga att deras barnmorskor sagt precis som din väns barnborska sagt. Jag har även hört av barnmorskor att dom aldrig får säga att det är okej att röka när man är gravid. Så jag vet inte vad jag ska tro. Men jag vet vad jag tycker, att det är helt FEL oavsett anledning eller förflutet. Du har rätt i det du skriver att jag inte vet något om dom som är griniga och irriterade. Det är även jag just nu väldigt ofta pga min sorg. Men jag sköter Lokes hygien, ger honom mat och hela kläder ändå. Jag skriker inte skällsord eller gapar och skriker i största allmänhet åt honom ändå. Jag tycker inte att det är okej att barnen ska bli illa behandlade för att föräldrarna mår dåligt. Hoppas du läser mitt svar i alla fall.

      Radera
  2. Tycker det känns som en fånig anledning till satt sluta läsa en blogg för. Alla tycker vi olika. Jag kan inte förstå hur man inte kan sätta undan sig själv för att göra det bästa för sitt barn. Håller med Maria /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra skrivet Maria! Håller helt o hållet med dig, det finns inga ursäkter till att använda nikotin under en graviditet - att riskera att skada det finaste som finns, hur tänker man då?!? Jag blir så förbannad av tanken, o ännu argare blir jag när jag ser det hända... Jag skulle bara vilja ställa mig o skrika och visa min ilska mot de föräldrar som medvetet skadar sina barn. Det borde vara förbjudet, ett oskyldigt stackars barn som själv inte kan bestämma över huruvida de vill vara nikotinberoende när de föds eller ej, huruvida de ska behöva bli skadad av deras egoister till mödrar. Vad som hänt innan/ under en graviditet kan man inte skylla på, tvärt om ! Det är inte att döma ngn på ngt vis, det är bara fakta. Bevisad fakta på att nikotin (spec. rökning) skadar foster.

      Jag själv är idag gravid i v40, snusade 1 dosa / dag när jag blev gravid och hade gjort det i flera år. Hade tidigare gruvat mig
      För den dagen då jag skulle behöva sluta, men när dagen kom o jag plussade, var det en självklarhet.
      Jag snusade 1 dosa nikotinfritt, sedan slutade jag även med det, nemas problemas! Jag har också sorg bakom mig, men skulle absolut inte vilja ha mer av det i mitt bagage, ...de jag har räcker!
      jag önskar varje kväll att jag ska vara en av dessa människor som får en frisk bäbis, och skulle aldrig minska dessa chanser med avsikt!!!



      Lika det du skriver om föräldrar som
      skriker åt deras barn på sånt opedagogiskt vis, vad ger det för budskap till barnen?!?. Jag tror inte det gör barnen mer lugn o harmoniska iaf, barnen mår absolut inte bättre av att deras största trygghet skriker o skämmer ut barnen, tvärtom!!


      Sen att ni, fina goda människor som er, som inte gjort ngt "fel, ändå drabbas av det värsta är bara så orättvist, och jag beklagar.
      ag känner inte dig, men har följt dig sedan du blev gravid, tänker på er ofta, jag blir så ledsen😔
      Önskar er en fin sommar, trots att inte fina Valter finns med er här på jorden, o all lycka till er i fortsättningen.


      Kram 💐

      Radera
    2. Ja precis. Hur våga riskera mer i livet!? Tack! Kram ❤️

      Radera
  3. Jag håller med dig att barnen alltid ska gå först med mat, kläder, hygien ja allt! Men som med min väninna i detta fall som förlorade sina tre söner och sin man när deras hus brann ner medans hon jobbade natt och som hade en lite prinsessan i magen. Att hon som rök sedan hon var 14 ( förutom med sina tre söner) behövde ta en cigg ibland när hon hade förlorat allt gjorde inte mig så mycket! Och det gjorde ont i mig när man fick höra folk döma henne på det viset dom gjorde, utan att veta nånting! Denna barnmorska gick nog mer på känsla en sina rutiner när hon gjorde detta uttalande för hon visste att det inte var bra men att det förmodligen skulle vara värre om hon inte rökte! Jag lider med er båda två som har fått uppleva det värsta en människa/förälder kan uppleva och jag hoppas jag aldrig hamnar där <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Få så fruktansvärt för din väninna. Sånt där ska bara inte få hända, det är för mycket!! <3

      Radera
  4. Fattar man ju att det måste vara hur pissigt som helst att andra kan göra dittan och dattan och "komma undan" med det. Det är bra att du skriver om det, åsikter måste visas och lära(!)

    SvaraRadera
  5. Ja det är det verkligen! Tack ❤️

    SvaraRadera
  6. Att påstå att en graviditet med nikotin vore bättre än en graviditet med dåligt mående utan den trösten/lugnet det ger är bara sånt fullständigt SKITSNACK!
    Du är så jäkla sund & stark i det du skriver Maria! <3

    SvaraRadera
  7. Att en graviditet med nikotin skulle vara bättre än en graviditet utan den trösten/lugnet är bara SKITSNACK!!
    Du är så sund & stark i allt du skriver Maria! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det verkligen. Tack ❤️

      Radera
  8. Alltså jag kan inte hålla mig. Det är jättetragiskt med hon som tappat sin familj i branden och visst om hon blir lugnare av en cigg men i förlängningen? Om det skadar barnet, mår hon bättre sedan då? Nej jag tycker inte det finns någon rimlig anledning att det skulle vara okej i alla fall.

    Jag är inte alltid den bästa mamman själv, jag kan bli arg, vara sur och grinig på barnen men jag jobbar med det och hoppas bli bättre och bättre.

    Du skriver så otroligt fint Maria och jag önskar så att ni ska få all lycka hos er framöver. Fina ni <3

    SvaraRadera