tisdag 10 juni 2014

Sex

Tanken på att ha sex kändes brutal efter att Valter dött. Hur ska man kunna känna lust och njutning när man sörjer sitt barn! Det kändes så fult. Jag ville bli gravid så fort som möjligt och var glad att vi gör IVF så att vi slipper ha sex. Kliniken uppmanade oss att vänta några månader, vilket jag kan förstå. När jag fick kontakt med andra som har förlorat sina barn och hörde att dom hade sex började jag tänka en del på det. Tobbe hade inte samma tankar som mig, han upplevde det inte som ett svårt steg. Män och kvinnor har väl lite olika källor till sin sexualdrift. För två veckor sedan kände jag att jag vill prova, nån gång måste bli den första och jag vet ju att jag vill ha ett fungerande sexliv i min relation. Så vi tog tag i det, utan krusiduller. Det gick bra. Jag blev grät efteråt, det blev sån stor känslokrock. Att gråta är en vanlig del av min vardag nu. Jag gråter ofta. Vissa dagar mindre och vissa mer. Men en dag utan tårar var länge sedan. I alla fall. Det var skönt att ha det gjort, klivit över tröskeln och känna att man får visst ha sex och njuta.

Eftersom vi vill att jag ska bli gravid så fort som möjligt så började jag med ägglossningsstickor och förra veckan fick jag utslag och vi hade sex. Det är nu jag kommer till det det jag ville ha sagt. Tänk om jag är gravid? Jag hoppas och drömmer. Oddsen är inte alls stora. Vi har haft oskyddat sex i tre år. Det är ungefär 36 ägglossningar. Minus de 3+6 månaderna jag varit gravid, två graviditeter. Minus de månaderna där äggblåsan inte innehållit något ägg, omöjligt att svara på hur många det är. Läkarna säger att det inte är omöjligt för mig att bli gravid naturligt. Så hur ska vi kunna låta bli att hoppas? Det är för tidigt för att göra ett test nu. Antagligen kommer det visa negativt och vi kommer blir så ledsna och besvikna. För ett hopp är alltid ett hopp, även om oddsen är små.

Gud vad jag öppnar mig för er, hela världen har möjlighet att läsa om alla detaljer i mitt liv. Mina djupaste tankar och känslor. Sånt som många andra inte ens berättar för sina vänner. Det vräker jag ur mig rätt ut till vem som helst. Jag vet ingenting om många av er som läser. Lite läskigt. Jag känner mig trygg med mig själv och gillar därför att berätta.

Idag har vi varit barnvakt åt min underbara systerdotter Wilma. Världens finaste Wilma. Så mysig liten människa! Vi tog en promenad med vagnen på byn. Jag älskade det men det gjorde så ont att hela tiden tänka på att jag egentligen skulle ha gått med Valter i vagnen, varje dag, när som helst! Valters badbalja fick bli pool för Wilma också. Wilma får använda många av Valters saker. Det känns mysigt att kunna använda det till någon jag älskar, men så fel att det inte används av Valter också.



























Maria

10 kommentarer:

  1. Håller tummarna för er att ni blir gravida så fort som möjligt. Du delar med dig sv ditt liv å det uppskattar nog många som varit i din sits men inte vågar eller vill prata om de. All kärlek till eran familj

    SvaraRadera
  2. Hade själv ett utomkvedshavandeskap hösten 2012, förlorade ena äggledaren o två barn. Tanken på sex efteråt var avskyvärd, men längtan efter ett barn tog över. 6 månader efter gjorde jag ett positivt test o idag är dottern 4 månader. Graviditeten var full av oro, men till sist gick allt bra. Håller tummarna för er! Jag uppskattar verkligen att du delar med dig av dina känslor o tankar! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att du fått din dotter ❤️ Tack!

      Radera
  3. Det är klart att man hoppas att det ska fungera naturligt. Men den där känslan när man gång på gång får ett minus. Denna besvike. Men jag hoppas att det tar sig och både ni och bi snart blir gravida igen. Det kan aldrig ersätta de barn vi har fått, som tyvärr inte är kvar i livet. Men jag ser också framemot ett litet syskon till min Elsa och du till din Valter. Min sambo vill inte att jag bloggar om vårt sexliv, så jag tycker det är starkt av dig att göra det. Lycka till! Jag håller tummarna att det blir ett plus! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag hoppas också att vi båda får uppleva lyckan av att dela livet med ett barn här med oss på jorden ❤️

      Radera
  4. Ditt sätt att skriva, ditt sätt att förklara, din enkelhet men ändå så detaljerat - du är grym på att blogga! Du får mej att kunna måla upp en bild framför mej om det du skriver. Jag hamnade på din blogg av ren slump, såg att någon kommenterat en bild på fina Valter när han var nyfödd - sen dess kikar jag in här varje kväll nästan. Jag gillar din öppenhet och att du delar med dig av dina tankar. Du o Valter får mej ofta att tänka efter över vad som är viktigt i vardagen , att ta mej tid med barnen och uppskatta det jag har. Jag håller tummarna för att ni snart blir gravida igen <3 hoppas du tar det jag skrivit på rätt sätt, jag menar inte att jag mår bra av att lösa att du mår dåligt, utan det är ditt sätt du skriver på som får mej att tänka efter. Tack för dina rader o för allt du delar med dej av!

    Kramar till er

    SvaraRadera